Kawan2Ku

15 April 2016

Jungle Trekking @ Lata Lembik Recreation Park

Posted by Dalia Hassan at Jumaat, April 15, 2016

Assalamualaikum wbt....



Jungle trekking - aktiviti pertama kami di Lata Lembik Recreation Park. Perjalanan ke Lata Nibong dari camp base memakan masa lebih kurang sejam setengah memandangkan kami berjalan dengan lemah gemalai lagi bersopan santun, malah asyik berhenti rehat jer... Perjalanan bermula jam 4 petang...



Setelah meredah, menyeberangi, dan menyelusuri beberapa anak sungai, mendaki dan menuruni beberapa anak bukit, berjalan dicelah pepohonan dan batu, akhirnya kami sampai juga ke air terjun Lata Nibong lebih kurang jam 5.30pm...



Nampak jer air terjun, rasa kagum sangat. Bukan ajer kagum, aku rasa jakun jugak. Haha! Memang jakun pun... Yerla... cantik wooooo! Teruja!



sebelum memulakan trekking...



Orang lain sibuk dengar taklimat dari renjer, aku dengan Rossa sibuk berselfie...
Rupanya ni la pokok kacip fatimah...
tongkat ali
ranjau dan onak duri sanggup ku redahi...
sungai dan lautan sanggup ku seberangi...

asalkan dapat berposing...


Baru separuh jalan rupanya... aku ingat dah nak sampai... hahahaha!
posing dulu ramai2...







penunggu gua...






Rafflesia... takder jodoh aku nak tengok yang sedang berkembang...
tak tau camana pokok ni boleh tergantung macam ni...
Daun pokok ni kalau dibakar akan menghasilakn bunyi letupan kecil macam bunyi mercun pop tu....
tak habis2... haha!
Sampai kat sini, renjer tu pesan... nak rehat, rehat la dulu sebab lepas ni kita akan naik dan turun bukit, tanpa ada diskaun... haha!
Penurunan bukit terakhir... sebelum sampai ke air terjun...
tuuuu diaaaaa.... disebalik dedaunan hijau...
ketua renjer yang sabar dengan karenah kami...
Subhanallah... Indahnya Ciptaan Allah


tak sabar2... terjun terus dalam air...


sensasi terjunan air terjun...




riang ria kanak2 bila dapat mandi air terjun....
masa untuk balik ke camp base... siap guna tali tu...



Nampak tak anak panah tu??? anak panah tu menunjukkan arah kubur orang asli... tetiba meremang bulu roma, sebab masa tu dah  dekat pukul 7... takut gak kut2 ada yang mengikut balik nanti... huhu!
bagus ketua renjer ni (aku lupa la nama dia... ) semua dia terangkan... tentang khasiat dan kegunaan pokok2 dan buah2an yang terdapat dalam hutan tu.. siap bagi kitorang rasa lagi... sampai rasa kelat lidah aku merasa macam2 jenis tumbuh2an... hahaha!
yeahhhh! keluar dari hutan... selepas ni kami melalui trek biasa...

muka2 gembira...



masa untuk kembali ke pangkal jalan.... hehe!
Lagi sekali aku nak bagitahu, kalau korang nak hiking ker, trekking ker, korang tak payahla pakai kasut mahal2... cukuplah sekadar pakai kasut getah yang mak abah bawak pergi menoreh getah tu... tak sampai RM10 kut.. tapi cengkaman kasut tu, ,memang membuatkan setiap langkah anda sangat meyakinkan! Biasa kasut ni orang panggil "Adidas Kampung"



Sekian cerita untuk aktiviti pertama kami di LLRP... Jungle Trekking...

0 comments:

Catat Ulasan

PayPal

Sign up for PayPal and start accepting credit card payments instantly.
 

D'Alia Gallery Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea